مزیت استفاده از لیتیوم برومید برای چیلر

مزیت استفاده از لیتیوم برومید برای چیلر

استفاده از لیتیوم برومید برای استفاده مجدد از بازیافت گرمای اتلاف، استفاده از آب گرم هدر رفته موتور گازی یا سایر فرآیندهای صنعتی در چیلر جذبی آب گرم یکی از راه های موثر برای صرفه جویی در انرژی، کاهش هزینه برق و صرفه جویی قابل توجهی در هزینه های عملیاتی است.

چیلر جذبی تجهیزاتی است که از منبع حرارت گاز طبیعی، گازوئیل، انرژی خورشیدی و گرمای هدر رفته برای تولید سیستم خنک کننده استفاده می کند. چیلر جذبی به عنوان عملکرد عملی خود، معمولاً در ساختمان های تهویه مطبوع مانند کارخانه، اداره، بیمارستان یا فرودگاه نصب می شود. به خصوص، دستگاه از بازیابی گرمای زباله از موتور گاز یا توربین گاز استفاده می کند.

در مقایسه با چیلرهای الکتریکی، تنها مقدار کمی انرژی الکتریکی در سیستم ها مصرف می کند. در طی فرآیند، چیلر جذبی از محلول لیتیوم بروماید (LiBr) به عنوان جاذب و آب به عنوان مبرد استفاده می کند. دلیل لیتیوم بروماید به دلیل اینکه یک ماده شیمیایی خطرناک نیست. یکی دیگر از ویژگی های برجسته غیر CFC و غیر HFC است که برای محیط زیست مضر است.
 
در اینجا مزایای بیشتری از چیلر جذبی آورده شده است:
نیروی محرکه از انرژی گرمایی، مصرف انرژی الکتریکی کمتر، تعمیر و نگهداری آسان، هزینه های نگهداری پایین، نویز و لرزش کمتر، مبرد بدون CFC یا غیر HFC و سازگار با محیط زیست.
 

نحوه عملکرد چیلر جذبی با استفاده از لیتیوم بروماید

ابتدا محلول ضعیف در جاذب که برای غلظت مناسب است با محلول لیتیوم بروماید مخلوط شده و آب از طریق مبدل حرارتی پمپ می شود. سپس، قبل از جریان یافتن به ژنراتور که محلول آب و لیتیوم بروماید را جدا می کند، به محلول میانی تبدیل می شود. ژنراتور از انرژی گرمایی حاصل از گرمای اتلاف مانند گاز دودکش، بخار یا آب داغ استفاده می کند.
 
در ژنراتور، آب به بخار تبدیل می شود و محلول لیتیوم بروماید را ترک می کند، اما به عنوان ضایعات باقی نمی ماند. به صورت مایع شکل می گیرد و به پایین ژنراتور می رسد. مایع برای پیش گرم کردن محلول ضعیف در مبدل حرارتی به سمت پایین جریان می یابد و به محلول قوی تبدیل می شود. سپس دوباره جریان می یابد تا روی جاذب اسپری شود تا دوباره بخار را برای فرآیند بعدی جذب کند.
 
در همین حال، بخار خروجی از محلول لیتیوم بروماید در ژنراتور به داخل کندانسور جریان می یابد. محلول توسط آب خنک کننده خنک می شود، سپس به مبرد تبدیل می شود. به دلیل شرایط خلاء که باعث می شود دمای جوش آب پایین بیاید، به سمت اواپراتور جریان می یابد.
 
در اواپراتور، آب سرد 12 درجه سانتی گراد که از سیستم عملیاتی برمی گردد به اواپراتور می ریزد. انرژی حرارتی ناخواسته با اسپری مبرد روی لوله آب سرد در اواپراتور استخراج می شود. بنابراین دمای آب سرد به 7 درجه سانتی گراد کاهش می یابد.
 
در نهایت، پس از اینکه آب مبرد حرارتی ناخواسته را از آب سرد استخراج کرد، در شرایط خلاء در اواپراتور دوباره به عنوان دمای جوش پایین تبدیل به بخار می شود. پس از آن، بخار توسط محلول قوی جذب می شود و دوباره به محلول ضعیف برای چرخه جدید تبدیل می شود.

 

X

شما هم نظر دهید

ما را دنبال کنید